SEJARAH DAN PERKEMBANGAN PENDIDIKAN
PRASEKOLAH
Mula berkembang di Eropah pada abad ke 19 dan di
Amerika pada abad ke 20. Ahli-ahli Falsafah Eropah seperti Johann Heinrich
Pestalozzi, Friedrich Froebel dan Maria Montessori. Froebel adalah orang
pertama mendirikan tadika di dunia iaitu di Negeri Jerman pada tahun 1837 dan
menamakan tadika itu Kindergarten yang bermaksud “Garden of Children”.
Sebuah Prasekolah ditubuhkan di United Kingdom oleh
Robert Own pada tahun 1816 di Daerah Scotland dan diberi nama “The Infant
School”. Di Amerika Syarikat- sebuah prasekolah didirikan pada tahun1850 oleh
Carl Schruz dan pada tahun 1860, Elizabeth Peabody membuka tadika di Boston.
Penubuhan prasekolah di Eropah dan Amerika Syarikat pada ketika itu tertumpu
kepada kanak-kanak dari golongan yang berada sahaja.
Di negara-negara ASEAN pendidikan prasekolah
bermula selepas peperangan Dunia Kedua. Pada tahun 1900an, prasekolah
ditubuhkan di Filipina, Singapura dan Thailand sahaja. Di negara kita,
perkembangan pendidikan prasekolah bermula pada tahun 1940an.
PERKEMBANGAN PENDIDIKAN PRASEKOLAH DI
MALAYSIA
Ketika Zaman Sebelum Merdeka pada Tahun 1940 an pendidikan prasekolah telah
dimulakan oleh missionari Kristian dan pendidikan pengaruh British. Yurannya
adalah sangat tinggi dan anak-anak orang berada sahaja belajar di prasekolah
itu. Guru terdiri daripada bekas guru-guru sekolah rendah yang tidak ada latihan
prasekolah.
Zaman Selepas Merdeka pada tahun 1969, Yayasan Asia
telah menyumbangkan wang kepada Pertubuhan Pekerja-Pekerja Malaysia bagi
mendirikan prasekolah yang mirip kepada projek “Head Start” di Amerika
Syarikat. Tadika ini telah ditubuhkan di Negeri Selangor iaitu di Kampung
Muniady, Kg. Manggis, dan Kg. Sentosa. Kumpulan sasaran terdiri daripada
kanak-kanak yang kurang bernasib baik dari keturunan Melayu, Cina dan India.
Di era 1970an, KEMAS membuka 10
buah prasekolah contoh di kawasan luar bandar yang dikenali Tabika (Taman Bimbingan Kanak-Kanak) untuk
membantu rakyat yang miskin di luas bandar . Diikuti dengan penubuhan
prasekolah oleh FELDA, Risda (1980) dan Majlis Perhubungan Masyarakat (1976). Pada tahun 1972, Pusat
Perkembangan Kurikulum telah menerbitkan Buku Panduan Pendidikan Prasekolah dan
telah membuka 12 buah prasekolah percubaan di seluruh Malaysia. PadaTahun 1972,
Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras telah melatih seramai 137 orang guru-guru sekolah rendah dan
guru-guru KEMAS dalam pendidikan prasekolah. Pada tahun 1981, Yayasan Sabah
telah menubuhkan Institiut Guru-Guru Tadika di Pusat Perkembangan Kanak-Kanak
dan mendapat khidmat nasihat daripada Universiti Malaya.
Kerajaan turut mengadakan projek prasekolah rintis
yang dikenali sebagai Annex yang dilaksanakan melalui Kementerian Pelajaran
Malaysia di sekolah-sekolah rendah bantuan penuh kerajaan yang dimulakan pada
tahun 1992, dan sebanyak 1131 buah kelas prasekolah telah ditubuhkan.
No comments:
Post a Comment